Berömda platser

Hej, Mitt namn är André och nu tänker jag berätta lite om några platser vi har besökt i England.

Tower Bridge

Tower Bridge ligger i Storbritanniens huvudstad London. Bron började byggas 1886 och blev klar 1894 och det är en stor klaffbro byggd av sten och järn/stål som är 244 meter lång, 16 meter bred och 65 meter hög. Bron är väldigt tung, den väger 11000 ton.

Jag beslöt mig för att göra ett besök inne i bron. Biljetten kostade 6,8 pund (ca 70 kr) och sedan började resan. Ingången var i det Norra tornet. Där åkte jag hiss upp till toppen. Inne i själva bron så fick man veta mycket om den genom filmer och bildtexter men man fick också veta lite grann om andra broar som t.ex. London Bridge. Jag gjorde också ett eget mynt där, nice!

Det var en fantastisk utsikt över Themsen i gångvägarna uppe mellan tornen för det var glas längs sidorna (det var även glas på vissa delar av golvet och det är väldigt obehagligt att stå på något sådant!). Det sista jag gjorde i Tower Bridge var att jag kollade på motorrummen och det var spännande!

Stonehenge

När vi åkte till Stonehenge så hade jag väldigt roligt för jag tycker att det är fantastiskt att vi har varit och sett på ett väldigt berömt världsarv. Man har sett Stonehenge på TV och bara då har det varit spännande men nu har man sett det i verkligheten! Bussresan dit tog ungefär en timma och bussen hade inte den bästa komforten, så att säga, men det gick bra i alla fall.

Busschauffören vi hade hette Sean och han var chaufför, guide och väldigt trevlig. Sean hade även varit lärare och undervisat i ekonomi. När vi kom fram så kom vi inte till Stonehenge på en gång utan vi kom till ett samlingsställe där det fanns museéum, shop, restaurang mm. Sedan tog vi en mindre buss som vi åkte med till Stonehenge och det tog ca tre minuter. Men då var vi äntligen framme och det var roligt att se detta världsarv.

När vi var där så fick vi även “mobiltelefoner” som vi kunde lyssna på olika fakta med, för det kunde t.ex. stå på en skylt nummer nio och då tryckte man nio på mobiltelefonen och då kunde man höra olika fakta. Jag hörde bland annat att Stonehenge är ca 4000 år gammalt!

St. James’s Park

Den där dagen vi var i London, alltså 10/10, så gick jag, Emma, Sara och Ellen och kollade på sevärdheter (det var den dagen som jag var i Tower Bridge) och då gick vi bland annat i den berömda parken St. James’s Park. Det var väldigt häftigt att vara där för det var djur över allt! Allt ifrån ekorrar till ankor, gråhägrar och gäss.

Det roliga var också att t.ex. ekorrarna inte var rädda för fem öre, en ekorre kunde sitta alldeles vid min fot och inte bli rädd, häftigt! Denna park ligger alldeles bredvid Buckingham Palace, alltså drottningen av Englands slott. Det fanns mycket fontäner och olika slags träd i parken och det var väldigt vackert. Jag vill också avsluta med att jag har tagit massor av kort under denna resa, inte för att skryta men 1359 kort!

Ett stort TACK till Emma, Angela, Annika, Sofie och alla mina klasskamrater för att vi har genomfört denna resa, det har varit superroligt och mitt betyg blir 10/10 stjärnor!