Dubbelvinst eller ”win – win”

”Vänner som man kan ha nytta av, ska man vara rädd om” var det någon som sa. Stor nytta blev det för alla inblandade då elever från Bokenskolan besökte oss och genomförde en fysikdag. Och kanske bäst av allt – nu känner man både några elever och lärare inför den kommande gymnasieutbildningen – och det kan man ha nytta av.  

Andraårselever från Bokenskolan i Jokkmokk agerade lärare för en dag i fysik för eleverna vid Vuollerims Friskola. En skoldag som nog eleverna från de båda skolorna kommer att ha nytta av i framtiden – på många olik sätt. Förutom nyvunna kunskaper och relationer får vi se detta som en dag i entreprenöriell anda.  Efter att eleverna med sin lärare Björn hade lämnat oss var det många elever som inte gjorde sig någon brådska hem. Det fanns lite att smälta och fundera över. Alla uttryckte samma sak – att det hade varit en rolig och lärorik dag.  Här nedan några citat från elevernas reflektioner över dagen.

  •  … som var jätte duktiga på att berätta lite om laser och om prismor. Jag själv tyckte det var en jätte jätte JÄTTE rolig dag och man fick mycket inspiration av eleverna på Na.
  • …jag lärde mig att det finns mycket farligt radioaktivt under marken
  • …på lärde vi oss lite om optik och totalreflektion. På den andra fick vi mäta spänning och ström. På den tredje stationen fick vi mäta utgångshastigheten på en kula och en vagn. Sen på den fjärde stationen fick vi mäta vikt på olika ämnen. På den sista fick vi mäta radioaktivitet och halveringstid på Barium. Jag tycker att dagen var rolig och jag fick lära mig ganska mycket och de som höll i lektionerna var trevliga så det var en rolig dag.
  • En av grejerna vi gjorde var att ta reda på halveringstiden för barium. Det innebär att man tar reda på hur lång tid det tar för grundämnet barium att sönderfalla till hälften så mycket barium. Detta gjorde vi med hjälp av en Geiger Muller  mätare som var kopplad till en dator. GM mätaren såg ut som ett litet rör som man satte över en bit av ämnet som man skulle mäta. Då börjar det pipa. Varje pip representerar ett sönderfall. Datorn räknar ihop och sammanställer till ett diagram. Jag tycker att det var ganska kul att mäta radioaktivitet.
  • Dagen i helhet var väldigt rolig och jag fick lära mig massor av nytt.
  • …”natureleverna” var fysiklärare för oss den dagen. När de kom och pratade med oss på rasterna om schemat och lärarna så lät det ganska bra att sluta grundskolan och gå gymnasiet. Jag har i varje fall alltid trott att gymnasiet var en jättestor och svår sak fast i slutet av dagen var jag rätt så säker att jag ville gå det naturvetenskapliga programmet.
  • Jag förstod inte så mycket, men det var coolt att peka med en laser på figurerna.
  • Jag tycker att det var roligt när de från gymnasiet var här. Eftersom jag fick lära mig massa nya ord och saker. Dom pratade t ex om Archimedes principen och det fick jag lära mig för någon/några veckor sen. Och jag tycker att det är ganska coolt att de som går på gymnasiet, och jag som går i 6-7:an jobbar om ungefär samma saker bara att det är olika svårighetsgrader.
  • Dagen var Jätte rolig och lärorik, jag lärde mig en hel del. Jag hoppas att vi kommer göra något liknade någon fler gång.
  • Dagen har varit bra och jag hoppas att vi kan göra om den.
  • Jag tyckte att dagen var lärorik men lite förvirrande men man fattar till slut. Men det var en bra dag…

Comments are closed.