När kursplanerna är som bäst

Eleverna borde få större frihet att tolka kursplanerna. Kommande skolverksinspektion torde knappast ha någonting att anmärka på upplägget och tolkningen av några av ämnet idrott och hälsas samt hem- och konsuments centrala innehåll.

  • Lekar och andra fysiska aktiviteter i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.
  • Badvett och säkerhet vid vatten vintertid.
  • Kulturella traditioner i samband med friluftsliv och utevistelse.
  • Måltidens betydelse för gemenskap.
  • Bakning och matlagning och olika metoder för detta. Hur valet av metod påverkar arbetsprocessen och resultatet.
  • Redskap och teknisk utrustning som kan användas vid bakning och matlagning och hur dessa används på ett funktionellt och säkert sätt.

När eleverna själva tar tag i rodret och planerar och dirigerar blir det för det mesta bra, till och med vädret. Vad väljer man att göra när det är friluftsdag – Jo, man anlitar sina föräldrar som skjutsar sig till rektorns stuga. Där väntar en lång dag – tror man, men vips står föräldrarna åter där och vill ha hem sina barn.

Men en hel del måluppfyllelse från läroplanen hans det i alla fall med. Bara den som har provat att spela brännboll i 30 cm lös snö på is i hård blåst förstår vad det innebär. Att vara 15 år och fortfarande känna en hissnande känsla i maggropen när det går undan av bara den i pulkbacken är inte alla förunnat. Eller vad sägs om en promenad på hårda skoterspår med lite lagom kluriga frågor – det mesta hade vi ju pratat om i skolan – eller nästan i alla fall. Badvett är minsann någonting som måste till om man ska rymmas tio stycken i en badtunna, oavsett årstid.

Naturligtvis lagas lunchen på lokalt traditionsenligt vis- det vill säga på muurikka. Trots att lunchbudgeten var lägre än vad ordinarie skollunch kostar lyckades matgruppen pressa in påskmust på menyn. (Den lyxen kan eleverna vara värda ibland tycker lärarna).  Och visst, måltidens betydelse för gemenskapen, det kände både elever och vuxna redan till. Men det visar ju också på att det centrala innehållet i läroplanen inte är helt taget ur luften.

Trötta och ganska nöjda elever med rosor på kinderna återvänder till ”civilisationen” för att vila upp sig för en sista skoldag innan ett efterlängtat påsklov.

 

Comments are closed.